Als de Lelylijn wordt aangelegd kan dat 100.000 banen en woningen extra opleveren. Dat blijkt uit een onderzoek van een projectteam dat de opties van de nieuwe spoorverbinding tussen Lelystad en Groningen heeft verkend.
De onderzoekers hebben vier verschillende ‘denkrichtingen‘ uitgewerkt. Op basis van die vier scenario’s zijn de effecten op werkgelegenheid en woningbouw uitgerekend.
Ook is berekend hoeveel banen en huizen erbij zouden komen als de Lelylijn niet wordt aangelegd. Dan gaat het om ongeveer 66.000 woningen en 62.000 banen.
Alleen sprinter
Bij het eerste scenario krijgt elk dorp of stad langs het spoor een treinstation. Daar stopt dan een sprinter. Dat zou in dit geval ook gelden voor Urk. In dit scenario gaat het niet om de snelheid maar om de bereikbaarheid. Dat levert tussen de 80.000 en 100.000 extra huizen op en tussen de 70.000 en 90.000 extra banen.

In het tweede scenario wordt het spoor aangelegd op een manier die de minste impact heeft op de natuur. Ook bij deze optie wordt de Lelylijn geen snelle route. Volgens de onderzoekers levert dit scenario tussen de 80.000 en 100.000 extra woningen op en tussen de 65.000 en 90.000 extra banen.

Stedelijk netwerk
Bij de derde denkrichting wordt meer gefocust op het creëren van een stedelijk netwerk. Het spoor wordt gebruikt als spil tussen verschillende steden die elkaar via de Lelylijn economisch versterken. In dat scenario zouden er niet alleen sprinters maar ook intercity’s gaan rijden. Dat scenario levert volgens de onderzoekers zo’n 120.000 tot 140.000 extra woningen en 105.000 tot 125.000 extra banen op.

De vierde mogelijkheid is de internationale topregio, waarbij er nadrukkelijk naar de verbinding met Duitsland wordt gekeken. Groningen moet dan een snelle verbinding krijgen met Rotterdam, Schiphol, Amsterdam Zuid, Bremen en Hamburg. In dat scenario profiteren vooral de steden Groningen en Leeuwarden.
